Fragtpriser er stukket af
Selvom vi kan glæde os over, at vi på 8. måned har rygende travlt, så har corona givet vores branche en særlig økonomisk udfordring.
Og det har desværre også konsekvens for vores kunder og øvrige samarbejdspartnere.
Fragtpriserne på containertransport i løbet af pandemien blevet fem til seks gange så høj.
Kina lukkede op, resten lukkede ned
Kina fik ganske hurtigt bugt med coronaen.
Imens spredte virus sig til resten af verden, som derfor lukkede ned.
Nedlukningen udenfor Kina blev som bekendt meget langvarig.
Stor efterspørgsel via internettet
Kina kunne efter kort tid levere det meste.
Specielt fra USA var der en enorm efterspørgsel efter varer, som skulle transporteres fra Kina.
Samtidig var der ikke det samme behov for transport til Kina.
Tomme containere
Denne skæve efterspørgsel betød, at der i stor stil sejles tomme containere retur til Kina.
Dette er i sig selv et problem, der fordyrer transporten.
Hertil kommer, at den øgede transport til USA har betydet containermangel. For containere tager ofte længere tid at håndtere i USA. Og tid er i denne sammenhæng ligmed penge.
Konsekvensen
Hos Cp Sourcing holder vi løbende øje med udviklingen.
Lige nu er priserne på containerfragt skyhøje.
Vi forventer, at priserne falder igen.
Men ifølge en af vores samarbejdspartnere, shippingvirksomheden Leman, skal vi nok forvente, at priserne stabiliserer sig på et højere niveau end før corona. Det vil sige højere end de ca. 1800 dollars, som en 40 fods container kostede før corona.